Většina rodičů chce u svých dětí probudit touhu po poznávání okolního světa všemi smysly a jedním
z nich může být i kladný vztah ke sportu. Plavání patří k těm nejzákladnějším a nejkomplexnějším
zároveň, ale jak už to tak bývá, koluje i okolo něj řada mýtů. Zeptali jsme se zakladatelky plavecké
školy Aquatics Prague No1 Gabriely Minaříkové na správný postup.
Kdy je tedy podle vás vhodné začít s dětmi plavat?
Začít můžete takřka od nuly a to v rámci baby clubu a vaničkování, ale to je opravdu jen hraní a
seznamování se s vodou. Opravdové učení základů plavání není možné dříve, než ve čtyřech letech,
protože na to dítě zkrátka ještě není psychomotoricky zralé.
Takže dítě do čtyř let je nemožné naučit plavat?
Je to zbytečné, protože dítě by si do té doby mělo ve vodě hrát. V tomhle věku není možné hovořit o
nějaké výuce, ale spíš o tom, aby mělo rádo vodu a nějak se v ní vznášelo a pohybovalo.
Pokud tedy už mám starší dítě a chtěl bych ho přihlásit do plavecké školy, kde bude mít instruktory, tak jak to probíhá?
Každá škola má jiný přístup, ale naše filozofie je taková, že nepoužíváme žádné nadnášecí pomůcky.
Místo toho je tam rodič, který je vždy přítomen, pokud jde o neplavce a je jedno, jestli jsou mu čtyři,
nebo šest let.
Když si dítě osvojí základy, umí třeba splývat, tak už výuka probíhá bez rodičů?
České plavání definuje pět základních plaveckých dovedností, jak je popisuje Fakulta tělovýchovy a
sportu. My v naší hravé a komplexní metodice Plavání s Plavlem a Plavlínou, těch základních
plaveckých dovedností, respektive kategorií, definujeme osm, protože jdeme více do hloubky a
pracujeme více systémově. Když dítě zvládne všechny dovednosti v rámci těchto osmi kategorií, tak
jsme schopni přesunout ho do plavecké skupiny bez rodičů.
A co jsou ty tři dovednosti navíc, o kterých mluvíte?
Nejdříve bych chtěla, aby se správně chápalo, o čem ty základní plavecké dovednosti jsou a proč se
nesmí přehlížet. Věnujeme jim hodně pozornosti, aby se dítě sžilo s vodou, mělo ji rádo a uvolnilo
se. Bez toho nejde učit plavat. Druhý důvod spočívá právě v tom, že se musí položit základ pro výuku
plaveckých způsobů a ten třetí, že se musí zajistit bezpečnost dítěte. Tu bezpečnost učíme už tím, že
dítě nejdříve naučíme jak bezpečně vlézt do vody. Je hezké, když ho naučíte plavat, ale musíte ho
naučit i bezpečně vylézt z vody, protože ne všude jsou ideální podmínky. Vstupy a výlezy řešíme, jako
samostatnou kategorii základních plaveckých dovedností.
Například po schůdkách z bazénu, nebo přes okraj bazénu?
Dítě bude v létě plavat na otevřené vodě, v moři, v rybníku, v řece, takže ho musíme připravit na
situace, kde vůbec žádný žebřík nebude, nebo aby bylo schopné vylézt z loďky a vlézt do loďky bez
pevné opory pod nohama. Dbáme na to, aby dítě bylo schopné sebezáchrany. Abysme nezapomněli na tu třetí kategorii, pak samostatně, v rámci naší metodiky, definujeme a rozvíjíme dovednost orientace pod vodu a cit pro vodu. To znamená, že děti cíleně připravujeme na nečekané situace jako pád do vody a vnímání vody v dlaních, už od útlého věku. Celkově bych to shrnula, že dáváme prioritu jiným dovednostem a i jejich nácviku v jiném pořadí. Jak na Základní plavecké dovednosti jsme shrnuli do krásné a bohatě ilustrované příručky Jak naučit děti plavat hladce aneb Plavání s Plavlem a Plavlínou , která je určená jak plaveckým trenérům a instruktorům, tak i nadšeným rodičům, kteří si chtějí naučit své dítě plavat samo. Kniha je psaná tak, aby si v ní rádi listovaly, a porozuměly textům. i děti.
Odkud berete instruktory?
Podmínkou je, aby náš instruktor měl minimálně kurz trenéra trojku, to je ten nejzákladnější kurz.
Dále pak máme interní školení formou teorie, praxe a supervize. To trvá zhruba půl roku, než je
trenér schopný u nás trénovat sám, protože laťku na kvalitu standardu máme vysokou.
Kolik trenérů pak na jednotlivých pobočkách působí?
Trénuje se vždy ve dvojicích, aby se zajistila vysoká úroveň výuky. U malých dětí je vždy jeden trenér
ve vodě a jeden vedoucí trenér, který udržuje dynamiku hodiny. V poslední době jsme navíc zahájili
činnost trenérské akademie a má to obrovský úspěch. Učíme tam trenéry například i to jak
pracovat s těmi základními plaveckými dovednostmi. Jmenuje se to Akademie praktického
vzdělávání. Myslím, že hodně institucí vyučuje příliš moc teorie, ale my chceme být protipólem a učit
skutečně co využijí v praxi. Jsou to věci odzkoušené, účinné, srozumitelně podané a ucelené.. Jdeme
s trenéry na bazén, aby si vyzkoušeli, jak postupovat při práci s dětmi od A do Z, jak s dětmi hovořit a
nejlépe se na ně napojit, čeho si všímat, na co klást důraz, jakou dát dopomoc, jak strukturovat a
organizovat tréninkovou jednotku, je toho opravdu hodně. Každý účastník workshopu si má možnost
na místě vše vyzkoušet a získat okamžitou zpětnou vazbu. Je to takové doškolování nad rámec toho,
co získají na akreditovaném pracovišti nebo by dlouho získávali vlastní praxí. Dáváme nahlédnout pod
pokličku našeho know-how.
Za jak dlouho je schopné se dítě naučit plavat?
Je to individuální. Český systém podle FTVS definuje plavce tak, že uplave 200 metrů bez přílišného
vyčerpání, ale to je podle mě nedostačující definice. Umí ten člověk potopit hlavu, zanořit se,
bezpečně skočit do vody? Já bych to rozšířila na to, že uplave 200 metrů bez zadýchání a má při tom
zvládnuté všechny základní plavecké dovednosti a to není proces na půl roku.
Takže déle než půl roku?
Abych mohla s čistým srdcem říct, že jsem dítě naučila plavat a ono chápe živel vody, umí se v něm
bezpečně pohybovat, tak to je proces minimálně na tři roky. Ale plavání může být celoživotní cesta,
protože je to nádherný sport a můžete se v něm celý život zdokonalovat. Za ty tři roky naučíme
opravdu hodně, ale je fajn, když pak člověk pokračuje.
Takže pokud k vám přijde čtyřleté dítě, tak než nastoupí do školy, naučí se u vás plavat?
Povinná plavecká výuka je myslím ve třetí třídě, což je lepší než nic, ale myslím, že je to pozdě.
Nechceme, aby se dítě o prázdninách utopilo. Jsou i případy, kdy k nám rodiče přivedou dítě v 10
letech a my ho učíme od nuly a to mi přijde zanedbané.
Máte dojem, že v poslední době je více dětí, které plavat neumí?
Ani ne, spíš to jsou výjimky. Když ale přijde osmileté dítě, že neumí plavat, tak si sama pro sebe říkám
a co do té doby proboha dělalo?
Všiml jsem si, že pořádáte i plavecké kempy. Jak to na takovém kempu vypadá a komu je určený?
Máme zájmové plavce, ti plavou jednou týdně pro radost, tak pro ně jsou určené příměstské tábory.
Pro závodní plavce, to už jsou kempy a ty jsou vhodné od 10 let. Mladší děti by nebyly schopné
pojmout tolik informací. Máme kemp i na otevřené vodě, protože děti mívají s otevřenou vodou
problém – hloubka, tmavá voda, velký prostor. Snažíme se to u nich odbourat. Plaveme na Slapech a
musí zvládnout přeplavat přehradu na šířku, což je asi 300 metrů.
Když k vám do školy přijde dospělý, který má špatné plavecké návyky, dá se s tím něco dělat?
Opravíme to, ale někdy to trvá. Základ je chtít, pak jde všechno.